Om den første måned på GAPS

Siden d. 1/10 har jeg ikke spist sukker, brød og forarbejdet mad med tilsætningsstoffer i. I dag er det en hel måned og det føles ret sejt. Faktisk.

Jeg har drukket fond hver dag og taget probiotika (GutPro) dagligt. Vi har spist en del mere osso buco end tidligere og jeg har også kogt suppe på oksespidsbryst. Det er old school og vanvittig lækker mad.

Skal det være helt rigtigt, og efter biblen (affiliate link),  så skulle jeg have indtaget fermenteret mad hver dag i stedet for probiotika. Da min surkål først blev færdig i midten af oktober, startede jeg ud med at godtage GutPro som substitut de første uger. Jeg laver lidt mine egne kompromiser, hvilket betyder at jeg har spist økologiske ris (kogt i fond) et par gange og spist et par squashvafler på boghvedemel, når jeg har bagt dem til Augusta. Dét, sammen med at have brugt købekokosmælk med fortykningsmiddel, og indtaget lidt sød kartoffel ind i mellem, er nogle af de punkter hvor jeg afviger fra GAPS-anbefalingerne. Og det tager jeg med. For jeg ved at det jeg spiser nu, uanset, er (laaaangt) bedre for min krop, end min kost var det før 1. oktober.

Det sværeste at undvære, er den mørke chokolade – den savner jeg og erstatter med rigelige mængder avocado. Eller de her abrikoskugler.

GAPS-mad er ikke SÅ besværligt, som jeg troede. Altså når der først er lavet surkål og fond.

Hvad spiser jeg så?

Jeg spiser typisk to blødkogte æg, surkål, 1 avocado med Himalaya salt og en kiwi/pære eller lignende til morgenmad. Ofte drikker jeg hjemmekogt fond der til. Til frokost spiser jeg ofte en rest aftensmad med surkål, grøntsager med hjemmelavet dip, smoothie eller lignende. Om eftermiddagen har jeg drukket fond igen og aftensmad er grønt, surkål og kød – og helst sammenkogte retter. Jeg har ind i mellem lavet en omelet, som den på fotoet ovenfor, og det gør madpakke og morgenmad SÅ nem og hurtig.

Min far spurgte mig, for nogle uger siden, hvor længe jeg ville blive på GAPS. Min plan er at integrere flere GAPS-principper hen ad vejen og være på Full GAPS så længe jeg ammer. Når jeg er på den anden side af amningen, er planen at køre den helt hardcore GAPS fase 1, der er den mest helende for kroppen og tarmvæggen. Det anbefales ikke at kombinere fase 1 med amning. Derfor venter jeg.

Jeg tænker at skrible et indlæg omkring hvad GAPS-faserne egentlig er og hvad de indebærer. Snarest. Det er vist snart på tide.

Måske disse indlæg også er noget for dig?

Del dine tanker her

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

1 Kommentar

  • SVAR

    What?! Hvordan har jeg overset dette indlæg…
    Det lyder super-godt og mega sundt. Det skal jeg helt sikkert prøve på et tidspunkt. Hvordan gik det i juletiden? Hvilke forbedringer kan du helt konkret mærke?
    Jeg vakler mega-meget for tiden. Har længe undgået mælkeprodukter, fordi Edward reagerede med snot every f…… time. Men pludselig gjorde han ikke, og så er jeg begyndt af spise mere LCHF igen. Men jeg er bare ikke sikker på det bedst. Det er bare svært at undgå både de fede mælkeprodukter OG de tunge kulhydrater herhjemme.
    Lige nu kører jeg totalt januar-grøntsags-overload. Det er også lækkert. ✌