Hvorfor GAPS og lidt om usynlig sygdom..

Sådan kan en hurtig morgenmad/frokost på GAPS se ud: avocado, rød peber, oliven, surkål og et stykke kold omelet med grønkål, peberfrugter og bacon.

Sidste år udkom den første bog om GAPS (affiliate link) på dansk, men min fornemmelse er at GAPS fortsat er ret ukendt. GAPS står for Gut and Psychology/Physiology Syndrome og er en protokol over, hvad man skal spise for at hele sin utætte tarm.

Sådan én har jeg. Jeg tror, at hvis man ser mig på afstand, så ser jeg nogenlunde sund ud. Jeg er normalvægtig og de mørke rande under øjnene kommer af at have en vidunderlig lille pige på lidt over 1,5år. Som jeg stadig ammer. I øvrigt.

På indersiden ser tingene dog ikke helt så naturlige eller normale ud. Jeg har det, der kaldes PCO (polycystiske ovarier) og jeg har tilsyneladende en utæt tarm – det fortæller min hud mig ved at flippe ud når jeg indtager mælkeprotein. Dernæst har jeg enormt mange spændinger i kroppen – der rækker ud over de ‘typiske’ myoser i skuldre og ryg.

Jeg kan ind i mellem godt få følelsen af, at jeg prøver at gøre mig selv og andre syge eller mindre raske end vi er. Det er ikke desto mindre sandt, at næsten alle jeg kender døjer med helbredet på den ene eller den anden måde. Det kan fx være allergi, astma, overvægt og autoimmune sygdomme.

Som psykolog arbejder jeg en del med accept. Af det vi ikke kan ændre. Tab og lignende ulykkelige livsbegivenheder kan vi ikke ændre eller undgå. Men jeg bliver mere og mere overbevist om, at nogle af de forhold, som vi tror er uden for vores påvirkningskraft, ikke er det. Jeg havde i hvert fald forliget mig med, at jeg aldrig ville komme til at spise mælkeprodukter igen (og hvis jeg lyttede til min gynækolog ville jeg i øvrigt også se PCO som irreversibelt). Men så stødte jeg på GAPS, der har til formål at hele en utæt tarm. Samtidig er GAPS-mad generelt meget blodsukkervenligt, og derfor håber jeg, at det vil have en positiv effekt på hormonerne også.

I lidt over tre uger har jeg i bedste GAPS-stil drukket fond, spist probiotika/mælkesyregæret grønt og undgået sukker og korn hver dag. (Det værste at undvære er den mørke chokolade!).

Jeg ved ikke om det lykkes, men det er min hensigt at hele min tarm, at søge hormonel balance og slippe spændingerne i kroppen. Hvis du har lyst, er du mere end velkommen til at følge med i processen.

 

Måske disse indlæg også er noget for dig?

Del dine tanker her

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

4 Kommentarer

  • SVAR

    Wow, det er så sejt, det dér. Jeg har også den danske GAPS-bog, og jeg har kigget i den, og brugt nogle opskrifter. Men jeg kan slet ikke lige overskue at gå all-in på det. Der er så mange forberedelser og meeeeeget madlavning, som jeg lige ser det. Jeg mister ellers ikke modet så let, men lige nu føles det uoverskueligt herhjemme. Glæder mig til af følge dig med det. ❤️❤️

    • SVAR

      Tak for hep ! Jeg har også taget tilløb lææænge og jeg følger ikke alt 100%. Jeg får fx ikke iblødsat og tørret nødder.. endnu.. Det viste sig at det gav mening for mig at tage de nye vaner ind, lidt efter lidt over et par måneder. Jeg begyndte at lave Meat Stock, så fond og endelig surkål i gärtopf. Når nogen spørger, siger jeg at jeg er på verdens mest besværlige kur . Tak fordi du kigger med

  • SVAR

    Hej Anne 🙂

    Jeg tænkte, at jeg lige ville svare dig herinde – når jeg lige havde læst dit indlæg. 🙂

    Og for at svare på dit spørgsmål på insta, så er det crohns, der er på min menu! :/ Så jeg læser med i spænding på sidelinjen (jeg ville garanteret have gavn af af en lignende diæt!).

    Indtil videre har LCHF været mit anker (selvom jeg (desværre) også spiser andre ting), og da jeg gik all-in på det, har det klart været det tidspunkt i mit voksne liv, hvor jeg har haft færrest gener sådan overall (her tænkte jeg også meget på spændinger og migræne). Så jeg er ikke i tvivl om, at en eller anden form for diæt vil gøre mig godt. Så ja, jeg vil fortsætte med at kigge dig lidt over skulderen i din GAPS quest.. 😉

    Knus Katrine

    • SVAR

      Kære Katrine. Tusind tak for dit svar herinde. Ja, GAPS (der jo ligner LCHF meget) siges at være effektivt også til autoimmune tarmlidelse. Ah, jeg viste ikke at det var Crohns du bøvler med. Jeg har et nært familiemedlem, der også har Morbus Crohn. Det har været en drøj omgang med operation og fjernelse af et stykke tarm for nogle år tilbage. Jeg viste ikke at spændinger og migræner kan være en del af symptombilledet – hvordan kommer de til udtryk hos dig? Mit familiemedlem vågner i perioder ret ofte med stærk hovedpine og smerter/stivhed i nakke. Det gør mig glad at du vil kigge med. Tak for det. Stort knus til dig, Anne